sad_pvnDMEs57q
کانن پرشیا

شماره تماس:
01332236000

نشانی :
آدرس فروشگاه : خیابان لاکانی - روبروی بانک ملی / ساعت کار فروشگاه : ۱۰ الی ۲۰ (بجز جمعه و تعطیلات رسمی) کدپستی: ۴۱۴۳۷۷۵۷۶۱

پنج نکته برای عکاسی در ساعات غیرمعمول روز


24 اردیبهشت 1398

کسانی که به عکاسی از طبیعت می‌پردازند معمولاً صبح زودهنگام یا پایان روز را بهترین زمان برای عکاسی می‌دانند و این‌ها تنها ساعاتی هستند که نور روز برای عکاسی عالی است. پس تکلیف چیست اگر که نتوانیم خود را موقع طلوع و غروب خورشید به محل موردنظر برسانیم خب اینجا نکته‌هایی سری برای شما بیان می‌شوند که در اکثر مجلات عکاسی به آن‌ها اشاره‌ای نشده است.

کسانی که به عکاسی از طبیعت می‌پردازند معمولاً صبح زودهنگام یا پایان روز را بهترین زمان برای عکاسی می‌دانند و این‌ها تنها ساعاتی هستند که نور روز برای عکاسی عالی است. پس تکلیف چیست اگر که نتوانیم خود را موقع طلوع و غروب خورشید به محل موردنظر برسانیم؟ خب اینجا نکته‌هایی سری برای شما بیان می‌شوند که در اکثر مجلات عکاسی به آن‌ها اشاره‌ای نشده است. جالب است بدانید برخی از بهترین فرصت‌های عالی برای عکاسی از مناظر طبیعی در میانه روز قابل‌دستیابی هستند، بله یعنی دقیقاً وقتی خورشید بالای سرتان است!

 

  • از نور خورشید استفاده کنید 

به‌جای اجتناب از حضور نور خورشید در عکس‌ها، از آن استفاده کنید تا زیبایی بصری عکس‌هایتان چند برابر شود. این تکنیک خیلی هم پیچیده نیست فقط کمی تمرین لازم است تا به مهارت برسید. ابتدا دیافراگم را ببندید وترجیحاً روی f/22 تنظیم کنید سپس وقتی از میان منظره یاب نگاه می‌کنید خودتان را در موقعیتی قرار دهید تا سوژه عکاسی نیمی از خورشید را بپوشاند. نباید به‌طور کامل خورشید را بپوشاند. پس کمی تلاش کنید تا بهترین موقعیت را بیابید. وقتی اشعه‌های خورشید را مشاهده کردید که از اطراف سوژه عکاسی‌تان پراکنده‌شده‌اند. فوراً عکس بگیرید. درنهایت عکسی فوق‌العاده خواهید داشت که نور خورشید بر جذابیت آن افزوده است. ضمناً سایه‌های خص این ساعت از روز را هم از دست ندهید!

عکسی از سایه های میانه روز

  • لنز زاویه باز را کنار بگذارید

کنتراست موجود در نور میانه روز باعث می‌شود تا جزئیات موجود در آسمان به‌سختی قابل‌رؤیت شوند. به‌جای گرفتن عکس HDR عکس ساده‌ای بگیرید. آیا آن آسمان صاف و یکدست نمی‌تواند پس‌زمینه بی‌نظیری برای عکستان شود؟

ساعات میانی روز زمان مناسبی برای ثبت عکسهای پرکنتراست است

قبل از فشردن شاتر، هر چهار گوشه فریم را بررسی کنید تا اگر نقاط روشن ناخواسته‌ای وجود دارد آن‌ها را بیابید. چشم انسان تمایل دارد قبل از هر چیزی متوجه این نقاط روشن شود. با حذف این نقاط، عکستان واضح‌تر می‌شود. فقط به یاد داشته باشید که از زوم بجای نزدیک شدن به سوژه بهره بگیرید و اگر دوربین را در دست خود گرفته‌اید و دوربین‌تان دارای لنز تله فوتو است از سرعت شاتر اندکی بالاتر استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود. در این حالت حتی ریزترین جزئیات هم باعث جذابیت عکستان می‌شوند.

 

  • انسان‌های بیشتری را پیدا کنید 

اگر به دنبال فروش عکس‌هایتان هستید، بدانید که روزهای آفتابی برای تهیه عکس‌های پرفروش عالی هستند. عکس از افرادی که از طبیعت لذت می‌برند برای تعداد زیادی از مشتریان جذابیت دارند مثل کسانی که به دنبال تابلوی عکسی برای خانه‌شان هستند، شرکت‌های تولید لباس، شرکت‌های دارویی و غیره...
در بعدازظهر، بیشتر از سپیده‌دم یا غروب خورشید شاهد ازدحام انسان‌ها خواهید بود و به‌این‌ترتیب فرصتی خواهید داشت تا عکس‌هایی جدید تهیه کنید. با حضور عنصر انسانی در عکس‌تان بهتر می‌توانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید. 

 

  • کاهش سرعت شاتر به همراه فیلتر چگالی خنثی یا همان ND

چه باور کنید یا نه، ولی بدانید حتی در روز هم می‌توانید به عکاسی با نوردهی طولانی بپردازید. فقط کافی است یک فیلتر ND استفاده کنید. این فیلتر حجم زیادی از نور ورودی به لنز را مسدود می‌کند. مثلاً اگر نوردهی مناسب شما  ایزو  100و f/22 و سرعت شاتر 1/125 باشد حرکت آب (عکس پائین) تا حد زیادی به‌صورت آب منجمد به نظر خواهد آمد.  با افزودن یک فیلتر NDمی‌توانید ایزو و دیافراگم را یکسان نگه‌دارید اما سرعت شاتر را پائین بیاورید تا به‌اندازه چهار ثانیه برسد. این امر کمک می‌کند تا افکت رؤیایی داشته باشید که قبلاً به‌واسطه موقعیت کم‌نور محدودشده بود.

ND filter effect

همچنین فیلترهای موجب افزایش کنتراست عکس شما هم خواهند شد. این فیلترها دارای تیره‌گی متفاوت هستند که برای تازه کارها فیلترهای ND با درجه متغیر توصیه می‌شود.

 

  • در مورد فیلتر پلاریزر سخت نگیرید 

اگر در نزدیکی محل زندگی‌تان مناظر خاصی وجود دارند از این فرصت استفاده کنید که مخصوصاً در میانه روز می‌توانید عکس‌های زیبایی تهیه کنید. برای این منظور فقط به یک پلاریزر مدور نیاز دارید.

تاثیر فیلتر پلاریزه بر روی حذف انعکاس از سطح شفاف

شاید عده‌ای با این موضوع مخالف باشند اما حتماً لازم نیست یک فیلتر خیلی پیشرفته چندلایه به کار ببرید. یک مدل ساده نیز کافی خواهد بود. به کمک آن می‌توانید تصاویر زیبایی از آسمان آبی بگیرید که خیره‌کننده باشد مخصوصاً وقتی ابرهای کوچک و متراکم آسمان را پرکرده‌اند. همچنین این فیلتر کوک خواهد کرد بازتاب سرح شیشه، اجسام براق و خصوصاً سطح آب را حذف کنید.
 

  • در آخر

امروزه همه برای عکاسی حداقل یک موبایل در جیب خود دارند، پس برای ثبت منظره یک غروب زیبا، احتمالا شما از معدود کسانی نباشید که منظره را به ثبت رسانده‌اید. پس اگر به دنبال عکس‌های خاص هستید، ساعات میانه روز را از دست ندهید، ساعاتی که مثل ساعات ابتدایی روز اکثر افراد استرحت را به گشت زنی بیرون از خانه ترجیح می‌دهند و بسیاری از مناظر  را آنطور که در آن ساعات هستند نمی‌بینند.

برای ارسال نظر باید عضو شوید