sad_pvnDMEs57q
کانن پرشیا

شماره تماس:
01332236000

نشانی :
آدرس فروشگاه : خیابان لاکانی - روبروی بانک ملی / ساعت کار فروشگاه : ۱۰ الی ۲۰ (بجز جمعه و تعطیلات رسمی) کدپستی: ۴۱۴۳۷۷۵۷۶۱

بررسی و مقایسه سونی A7C در برابر A7 III و راهنمای انتخاب میان این مدل‌ها


11 آبان 1399

شرکت سونی در سال‌های گذشته دنیای دوربین‌های" فول‌فریم میرورلس"  را تحت تسلط داشته اما با ورود شرکت‌های همچون  کانن ،  نیکون و پاناسونیک به بازار؛ رقابت از قبل شدیدتر شده است مخصوصاً که هر سه رقیب سونی از سری دوربین‌های ارزان خود رونمایی کرده‌اند. سری‌های A7 و A9 هرکدام دارای چهار مدل مختلف هستند که با ظاهر یکسان اما باطنی متفاوت (سنسور، فوکوس خودکار و...) به‌منظور رفع نیازهای مختلف بازار عرضه شده‌اند.

برای اولین بار از زمان رونمایی A7 سونی مدل پنجمی برای دوربین خود معرفی کرده؛ و این بار تفاوت تنها در ظاهر دوربین نیست بلکه در باطن و سخت‌افزار دوربین نیز هست. اما نمی‌شود گفت که A7C  کاملاً ظاهر جدیدی دارد؛ درواقع سونی با حرکتی غیرمنتظره برای دوربین فول‌فریم خود از بدنه مشابه سری دوربین‌های با سنسور APS-C استفاده کرده است. هرچند که قضاوت این دو دوربین به این سادگی نیست و برای این موضوع ما نگاهی عمیق‌تر به این دو دوربین برای قیاس نیاز است.

تشابهات:

  • سنسور فول‌فریم 24.2MP BSI CMOS
  • رنج ایزو حداقل ۵۰ و حداکثر ۲۰۴۸۰۰ در حالت افزایش‌یافته
  • عکس‌برداری پشت سر هم با سرعت 10FPS
  • ضبط ویدیو با حداکثر سرعت 30fps در رزولوشن 4K
  • ضبط ویدیو با حداکثر سرعت 120fps در رزولوشن HD
  • باتری NP-FZ100
  • "میرورلس" بودن

 

۱-بدنه و ظاهر

همان‌طور که گفته شد دوربین A7C از بدنه‌ای مشابه با دوربین‌های با سنسور APS-C استفاده می‌کند و  بدنه ارتفاع کم‌تری دارد که باعث می‌شود ویوفایندر (منظره‌یاب) در سمت چپ دوربین قرار بگیرد و از بدنه بیرون نزند درصورتی‌که A7 III از طراحی قدیمی مشابه  SLR استفاده کرده که ویوفایندر در وسط دوربین با بیرون‌زدگی‌ قرار دارد.

همان‌طور که در تصویر قابل‌مشاهده است A7C ابعادی کوچک‌تر و وزنی کم‌تر نسبت به A7 III دارد.

Sony A7C vs A7 III

گریپ(محل قرار دادن دست) در سری A7C  کوچک‌تر است از A7 III و هر دو دوربین در برابر گردوغبار عایق هستند. دوربین A7C از نوعی آلیاژ منیزیم برای پایین، بالا و پشت بدنه استفاده می‌کند درحالی‌که A7 III تنها از این آلیاژ برای جلو، بالا و داخل بدنه استفاده می‌کند. یک تفاوت دیگر بین این دو مدل ارائه A7C در دو رنگ کاملاً مشکی و مشکی-نقره‌ای است که مدل دورنگ ظاهری بسیار جذاب و کلاسیک دارد اما A7 III همانند دیگر فول‌فریم‌های سونی، با بدنه کاملاً مشکی ارائه می‌شود.

 

۲-فیلم‌برداری

همان‌طور که گفته شد هر دو دوربین حداکثر رزولوشن و حداکثر فریم‌ریت یکسانی در فیلم‌برداری ارائه می‌دهند، اما سونی با توجه به اینکه دسته جدیدی از مخاطبان همانند ولاگرها و کاربران خانگی را نیز مدنظر قرار داده است، امکان ضبط ویدئو در حالت عمودی را به A7C افزوده است. یک غافلگیری برای فیلم‌سازان هم در A7C قرار داده شده که آن تنظیم سرعت فوکوس است. این مورد پیش‌ازاین در مدل A7S III معرفی شده بود.

 

۳-کارت حافظه

دوربین A7 III  گنجایش ۲ کارت حافظه  SD را دارد که اولی با کارت‌های حافظه سریع‌تر UHS-II  نیز تطابق دارد این در حالی است که A7C  که گنجایش یک کارت حافظه را دارد که البته آن نیز با UHS-II  مطابق است.

A7 III

 

۴-ویوفایندر (منظره یاب)

با جایگذاری ویوفایندر در بدنه اصلی دوربین و بدون بیرون‌زدگی سونی ترجیح داده از بدنه‌های کوچک‌تری مانند دوربین‌های APS-C سری آلفا a6000  استفاده کند که بسیار نزدیک به مدل آلفا a6600 است اما کمی از آن بزرگ‌تر است.

Sony A7C vs a6600

ویوفایندر در این دوربین 0.39 اینچ OLED  با بزرگ‌نمایی 0.59x و رزولوشن 2.36 میلیون نقطه است. A7 III از ویوفایندر0.5 اینچ OLED با  بزرگ‌نمایی  0.78x و با رزولوشن مشابه 2.36 میلیون نقطه استفاده می‌کند که در این مورد می‌توان گفت برتری کامل با A7 III است.

 

۵-صفحه‌نمایش

بااین‌وجود که منظره‌یاب نقش کلیدی‌ در عکاسی دارد اما سونی  در استفاده از صفحه‌نمایش‌های چند زاویه‌ای از سرعت عمل کمی برخوردار است. بعد از A7S III  اکنون نوبت A7C  است که از صفحه‌نمایش چند زاویه‌ای برخوردار شود. حتی فوجی فیلم نیز در پرچم‌دار خود X-T4 نیز از این نوع مکانیسم چرخش صفحه‌نمایش که چندین سال است کانن و نیکون از آن بهره می‌برند استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه و نمایش تصویر در تمامی جهات را دارد که باعث می‌شود ولاگر های بیش‌تری به خود جذب کند.

Sony A7C vs A7 III

بااین‌حال صفحه‌نمایش  A7 III  تنها قابلیت چرخش به بالا و پایین را دارد. هر دو دوربین از یک صفحه‌نمایش به ابعاد ۳ اینچ (۷٫۵ سانتی‌متر) و رزولوشن ۰٫۹ میلیون نقطه  استفاده می‌کنند.هر دو صفحه‌نمایش لمسی هستند اما A7C  از قابلیت‌های بیش‌تری برخوردار است و در هر شرایطی و برای هر تنظیمی امکان ایجاد تغییر با لمس صفحه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

۶-فوکوس خودکار

 A7C سیستم فوکوس هر دو دوربین دارای تعداد نقاط فوکوس برابر با پوشش برابر سطح سنسور است و فرق اساسی ندارد. اما A7C  دارای قابلیت REAL-TIME tracking  و فوکوس خودکار با چشم برای ویدیو را دارد. همین‌طور دوربین جدید از حساسیت بیش‌تری در نورهای کم برخوردار است و فوکوس خودکار با چشم برای انسان و حیوان قابل‌استفاده است. همچنین هر دو دوربین دارای امکان عکس‌برداری پیاپی ۱۰ فریم در ثانیه با فوکوس فعال هستند.

 

۷-سرعت شاتر

A7 III  می‌تواند با حداکثر سرعت 1/8000 ثانیه عکس بگیرد این در حالی است که در  A7C این سرعت به 1/4000 کاهش می‌یابد. هر دو دوربین دارای شاتر الکترونیکی هستند. البته در مقابل A7C دارای بافر کمی بزرگ‌تر است و در انجام عکاسی پیاپی استقامت بالاتری دارد.

 

۸-کیت لنز

لنز کیتی که با هر دوربین به دست شما می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها بین دوربین‌ها است. دوربین A7 III با لنز FE 28-70  وf/3.5-5.6  فروخته می‌شود اما  A7C با سری لنزها جدید FE 28-60 و f/4-5.6  فروخته می‌شود.

A7C in Hand

ترکیب A7C  و لنز FE 28-60  باعث کاهش وزن ۲۸% و کاهش حجم ۳۳% و کاهش طول یک سانتیمتری نسبت به A7 III  با لنز FE 28-70 شده است که پیشرفتی قابل‌توجه است و برای یک دوربین فول‌فریم عالی به نظر می‌رسد. البته لنز کوچکی که با A7C ارائه شده لرزشگیر ندارد که این مورد در کنار دیافراگم بسته‌تر یک نکته منفی برای آن است. این مورد را هم باید درنظر گرفت که لنز قطعه‌ای جدا از دوربین است و بسیاری از کاربران بدنه و لنز دوربین را به‌صورت جداگانه تهیه می‌کنند.

 

۹-قیمت

شاید جنجالی بخش دوربین جدید A7C قیمت عرضه اولیه آن باشد A7C با قیمت بدنه ۱۸۰۰ دلار یا ۲۱۰۰ دلار بدنه و لنز FE 28-60 وارد بازار شد؛ این در حالی است که  A7 III  در حال حاضر با قیمت ۲۰۰۰ دلار بدنه و ۲۲۰۰ دلار همراه با لنز FE 28-70  قابل خریداری است.

 

نتیجه‌گیری

انتخاب دوربین برتر بین این دو دوربین بسیار دشوار است! خصوصاً اگر ابعاد و فرم ظاهری دوربین برای شما اهمیتی نداشته باشد. سونی A7III قابلیت‌های کامل یک دوربین حرفه‌ای را به همراه سرعت شاتری بالاتر در اختیار شما قرار می‌دهد و A7C نیز تمامی قابلیت‌های اصلی همان دوربین را با همان باتری قوی در بدنه‌ای کوچک‌تر  و با قیمتی کمتر ارائه می‌دهد.

آنچه انتخاب بین این دو دوربین را ممکن می‌کند موارد جانبی مانند تمایل یا عدم تمایل شما به استفاده از صفحه کاملاً لمسی کاملاً چرخنده یا میزان اهمیت وجود دو درگاه حافظه است. اگر این موارد ملاک‌های مهمی انتخاب شما باشند، طبیعتاً دلیلی برای پرداخت هزینه کمی بیشتر یا کمتر و انتخاب مدل دیگری نخواهید یافت.

برای ارسال نظر باید عضو شوید