sad_pvnDMEs57q
کانن پرشیا

شماره تماس:
01332236000

نشانی :
آدرس فروشگاه : خیابان لاکانی - روبروی بانک ملی / ساعت کار فروشگاه : ۱۰ الی ۲۰ (بجز جمعه و تعطیلات رسمی) کدپستی: ۴۱۴۳۷۷۵۷۶۱

نکات کلیدی و ترفندهایی در مورد عکاسی ماکرو، بصورت خلاصه


02 اردیبهشت 1398

در زمینه عکاسی ماکرو بیشتر مباحث مربوط هستند به جنبه فنی این بخش از هنر عکاسی . . . مثلاً انتخاب لنز، استفاده از فلاش و اکستنشن تیوب بیشترین حجم مباحث را به خود اختصاص داده‌اند. اما در این مقاله قصد داریم علاوه بر مرور خلاصه این موارد، نکاتی را بیان کنیم که به شما کمک می‌کنند تا بهتر از قبل بتوانید عکس‌های ماکرو بگیرید. عکس‌هایی که تأثیرگذار بوده و احساسات بیننده را به وجد بیاورند.

  • مقدمه

آنچه که برای تجربه عکاسی ماکرو به آن نیاز دارید، یک لنز ماکرو گرانقیمت نیست! بسیاری از عکاسان آماتور بر این باور هستند که لنز ماکرو فاصله فوکوس کمتری نسبت به دیگر لنزها به آنها می‌دهد، پس برای عکاسی از اجسام و سوژه های کوچک مناسب‌تر است. این در حالی‌است که تقریباً هیچ لنز ماکرویی فاصله فوکوس کمتر از یک لنز عادی به شما نمی دهد! برای مثال لنز Canon EF 100mm f/2.8 L Macro دارای حداقل فاصله فوکوس 30 سانتیمتری است که بیشتر از بسیاری دیگر از لنزهاست.

پس تفاوت یک لنز ماکرو در چیست؟؟؟

نسبت "بزرگنمایی" معادل 1.00x راز یک لنز ماکرو حرفه‌ای است. یعنی اگر سوژه شما یک حشره به طول 1 سانتیمتر باشد، تصویری که از آن حشره روی سنسور شما ایجاد خواهد شد دقیقاً معادل 1 سانتیمتر خواهد بود و این یعنی ثبت جزئیات کامل تر و نسبت ابعاد دقیقاً برابر با واقعیت.

نسبت بزرگنمایی یک به یک در لنز ماکرو

آنچه که حداقل فاصله فوکوس شما را تعیین می کند، فصاله کانونی لنز ماکروی شماست. یعنی برای مثال با یک لنز 60 میلیمتری می‌توانید از فاصله نزدیکتری از سوژه عکس بگیرید، اما با یک لنز 100 میلیمتری این فاصله بیشتر خواهد بود. اما بازهم این به معنای امکان چسباندن لنز به سوژه نیست و حداثل فاصله فوکوس کمتر از دیگر لنزها نخواهد بود.

هرچه فاصله کانونی لنز ماکرو بیشتر باشد، حداقل فاصله فوکوس ان نیز بیشتر خواهد بود

پس اگر کیفیت نهایی برای شما اولویت دارد، باید از لنز ماکرو استفاده کنید، اما اگز به دنبال فاصلع فوکوس کمتری هستید تا بتوانید لنز را تا نزدیکترین فاصله به سوژه نزدیک کنید، باید اکستنشن تیوب تهیه کنید. این وسیله نسبتاً ارزان، بین بدنه و لنز دوربین نصب می‌شود و فاصله فوکوس هر لنزی را به حداقل ممکن می‌رساند.

اکستنشن تیوب بین لنز و بدنه نصب می‌شود و فاصله فوکوس را کاهش می‌دهد

اکثر اکستنشن تیوب‌های موجود در بازار به شما فوکوس اتوماتیک هم می‌دهد که بسیار کاربردی خواهد بود. با نصب اکستن شن تیوب خواهید توانست لنز را هر چقدر لازم است به سوژه نزدیک کنید.

 

  • نورپردازی

حالا که لنز و دوربین مناسب برای عکاسی ماکرو را شناختید، باید بدانید نور مهمترین عامل در ثبت یک عکس ماکرو قابل قبول است. برای عکاسی ماکرو به دلیل کوچک بودن سوژه ها بهترین نقطه برای تاباندن نور به آنها، فضای دور لنز است. به همین دلیل نورهای ثابت و فلاشهای مخصوص عکاسی ماکرو روی لنز و دور عدسی نصب می شوند.

فلاش ماکروگرافی

البته برخی از لنزهای ماکرو دور عدسی خودشان دارای چراغ برای نورپردازی هستند. مثل لنز Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM که برق این چراغ از طریق بدنه و باتری دوربین تامین می‌شود.

 

  • پس زمینه

اکثر عکس‌های ماکرو مربوط هستند به طبیعت مثل گل‌ها، گیاهان، حشرات که زیر آسمان آبی کره زمین یا در میان گیاهانی با طیفی از رنگ سبز زندگی می‌کنند. برای ایجاد یک پس زمینه آبی یا سبز و افزایش تأثیرگذاری این نوع عکس‌ها سعی کنید از یک دستمال پارچه‌ای آبی‌رنگ به‌عنوان پس‌زمینه استفاده کنید. می‌توانید آن را روی چیزی پهن کنید تا یک پس‌زمینه آبی ملایم داشته باشید که موجب می‌شود عکس گل‌هایی که می‌گیرید کاملاً چشمگیر باشند.

پس زمینه با رنگ مناسب در عکاسی ماکرو نقضی کلیدی ایفا می‌کند

برای بهترین نتیجه حداقل فاصله سی سانتیمتری بین موضوع عکاسی و پس‌زمینه را رعایت کنید و بازترین دیافراگم  را با توجه به امکانی که لنز دوربینتان به شما می‌دهد انتخاب کنید.  نکته مهم در این قسمت روشن بودن پس زمینه است. سعی کنید پس زمینه را با نور طبیعی و یا حتی نور موبایل خود روشن نگه دارید.

 

  • از بوکه (Bokeh) استفاده کنید 

اگر می‌خواهید خلاقیت به خصوصی در عکس‌هایتان داشته باشید از بوکه های بزرگ استفاده کنید. بوکه هایی گردو تار در پس‌زمینه که به عکس‌های شما نور اضافه کرده و رمز و راز جذابیت آن را افزایش می‌دهند. به کمک این تکنیک می‌توانید چشم‌اندازهای میکرو بی‌نظیری خلق کنید که گویی متعلق به سیاره‌ای دیگر هستند. 
بهترین شکل بوکه از طریق نورهای نقطه‌ای در فاصله دور از سوژه بوجود می‌آیند، اما با روش ساده‌تری نیز می‌توان بوکه های زیبا خلق کرد. در ابتدا یک کاغذ کادوی براق را مچاله کنید. حالا به یک منبع نور نیاز دارید تا حالت انعکاسی کاغذ کادو را افزایش دهد. این منبع نور می‌تواند خورشید باشد یا حتی فلاش گوشی‌تان این منبع نور باید از زاویه 45 درجه به پس‌زمینه بتابد. یک تصویر اولیه از این پس‌زمینه بگیرید تا مطمئن شوید که میزان نور بیش‌ازحد نباشد. به‌علاوه سعی کنید از کاغذ رنگی‌های مختلفی استفاده کنید.

بوکه در عکاسی ماکرو جلوه شگفت انگیزی ایجاد می کند

به یاد داشته باشید که رعایت فاصله مناسب سوژه از پس زمینه راز زیبا‌تر جلوه کردن این نوع از پس‌زمینه است.

 

  • منعکس‌کننده‌ها و نرم کننده‌های نور

در عکاسی ماکرو هم مانند سایر حالت‌های عکاسی گاهی زمانی پیش می‌آید که نیازمند نور و روشنایی بیشتری برای عکستان هستید چون مشاهده می‌کنید سایه‌هایی در زاویه‌ای کوچک در عکس وجود دارند. در عکاسی ماکرو شاید نور فلاش خیلی زیاد باشد پس از یک منعکس‌کننده نور استفاده کنید. مثلاً قسمت براق کاغذ کادویی که در مرحله قبل به‌کاربرده‌اید گزینه مناسبی برای بازتاباندن نور خورشید روی سایه‌ها و نقاط تاریک است. همچنین یک ورق کاغذ هم می‌تواند گزینه خوبی برای تلطیف نور باشد.

نکاتی درباره عکاسی ماکرو

البته اصولی‌ترین شیوه‌ برای بازتاب نور استفاده از رفلکتور است. رفلکتورهای چندکاره‌ای که هم رنگ نور مورد نظر را به شما میدهند و هم از یکدستی مناسب‌تری برخوردارند. اکثر رفلکتورهای چندکاره دارای یک لایه دیفیوزر میانی هستند که برای کاهش شدت نور و ایجاد سایه‌های نرم‌تر کاربرد دارند.

 

  • قطرات شبنم و باران 

برای بسیاری دشوار است که بخواهند صبح زود از خواب بیدار شوند تا به مقصد موردنظرشان رسیده و از طبیعت در حالی عکس بگیرند که قطرات ژاله در جای‌جای آن به چشم می‌خورند مثلاً روی گل‌ها، برگ‌ها، تارعنکبوت و خلاصه هر چیزی . . . اما همانطور که دیدید در واقع عکس‌های ماکرو به قدری به محیط کنترل شده نیازمند هستند که در واقع معمولا در طبیعت ثبت نمی‌شوند. در نتیجه برای  ثبت قطرات شبنم هم فقط به یک اسپری آب نیاز دارید و با این روش برای عکاسی هر زمان که خواستید از خواب بیدار شوید.

قطرات روی سوژه در عکس‌های ماکرو معمولا از طریق اسپری قطرات آب درست شده‌اند

 

  • در نهایت

عکاسی ماکرو نیز مثل هر رشته و سبک دیگری در عکاسی بیش از هرچیز به تمرین نیاز دارد. پس با ابزاری که می‌تونید تهیه کنید، کار را شروع کنید و با تکرار و تمرین به نتیجه موردنظر برسید.

برای ارسال نظر باید عضو شوید